mandag 14. oktober 2013

Snart FERIE!

Jeg har vært her i 53 dager idag og jeg kommer virkelig ikke over hvor fort tiden går! Jeg begynner å bli vant til å bo her og dagene går sin gang (veldig fort!). Jeg har i skrivende stund kun 4 skoledager til høstferie og da er det TO uker ferie ! Den kan virkelig ikke komme fort nok, og etter ferien er det bare fire uker til desember og ordentlig julestemning :)

Forrige uke hadde jeg min første Klausur, som er tysklands form for tentamen, med de varer bare 2 eller 3 timer. Forrige uke var det engelsk og idag hadde jeg tysk :/ Engelsken var ikke noe problem, men tysken idag kunne vel gått bedre... Jeg er betydelig bedre i tysk, men for det meste muntlig så skriftlige prøver blir veldig mye vanskeligere... Det går nå greit, men jeg sitter der og slår opp hvert eneste ord nesten bare for å være på den sikre siden :p
Jeg er heldigvis ikke alene om å ikke kunne språket helt. Det er en annen utvekslingsstudent på skolen som heter Katie, fra Minnesota, USA. Det er veldig deilig å ha en som er i samme situasjon og jeg kan da også endelig snakke engelsk med noen! Vi har også noen av de samme fagene og det gjør at det blir litt lettere, religionslæreren f.eks. spør oss alltid om det er noe vi lurer på og om det er noe vi ikke forstår :)

Tyskland er egentlig ganske likt Norge, men forskjeller er det da:
  • De sier Herr eller Frau til alle lærerne og man bruker alltid høflig form, altså "kan de gjenta det?" (ofte brukt setning forresten) 
  • De drikker nesten bare drikker med kullsyre, som Apfelschorle(eplemost med kullsyre) eller bare sprudlevann.
  • Curry-ketchup finnes ikke i Norge, men er utrolig godt !  
Dette er bare noen av forskjellene, men det er disse jeg merker nesten hver dag :)

Men det får bli alt for denne gang, har fysikklekser som må gjøres :) Får overraskende god arbeidsmoral her! 

Bis bald! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar