lørdag 5. oktober 2013

En Normal Dag

Heihei!

Nå har jeg vært i Tyskland i 44 dager og dagene går så utrolig fort ! Jeg har kommet inn i rutiner og jeg vet det kanskje er litt rart, men jeg har egentlig ikke noe særlig hjemmlengsel... Jeg føler at hjemlengsel er en naturlig del av utvekslingopplevelsen, men er det en del jeg kan velge bort så er det den :) Klart savner jeg alle dere der hjemme, men jeg vet også at jeg kommer hjem om et år, og da vil jeg heller nyte tiden min her :)

Mamma lurte på hvordan dagen min her ser ut og tenkte kanskje dette kunne være interessant for resten av dere også :) So here goes:


  1. Jeg står opp enten 05.45 eller 07.15 om morgenen, kommer an på om jeg har de to første timene fri eller ikke :) Jeg har vært utrolig heldig, tirsdager og torsdager kan jeg sove lenge :D  
  2. Deretter spiser jeg frokost osv. til bussen drar enten 07.05 eller 09.07. Jeg har bare en snau 10 min busstur, men jeg når bussen drar 07.05 må jeg vente 25 min før skolen begynner...
  3. Skoledagene er veldig forskjellige og jeg har alt fra 4 timer til 10 timer per dag! Hver time varer i 45 min og i motsetning til Norge har vi ikke noe "storefri". Mellom 2 og 3 og 4 og 5 time har vi en pause på 15 min, men annet enn det er det bare 5 min pause. Dette gjør at jeg bare har skole til kl. 13 på tirsdag og torsdag, kl. 13.45 på mandag og fredag! mildt sagt DIGG! Onsdag har jeg 10 timer skole med 3 fritimer, altså skole til 13. time! Men overraskende nok, går det også :) Har sport i 11.-13. time, men det blir da mer som en fritidsaktivitet, ikke skole. Og vi har heller ingen teori i sporten og ingen tester, altså ingen 3000 meter :) 
  4. Etter skolen drar man som oftest rett hjem med bussen, (Büren er ikke det største stedet) eller så tar man bare bussen senere og sitter på kafe eller lignende med folk :)  Hjemme har ofte Hildegard (vertsmor) laget mat som man enten varmer eller så er den fortsatt varm. Mittagsessen (lunsj) er hovedmåltidet her, så man spiser middag i 14-15 tida også kveldsmat på kvelden. På ettermiddagen gjør jeg lekser, blir med til stallen eller hjelper til der hvor det trengs:) Jeg og hunden som bor inne, Aika, har blitt BFFs så det er alltid kos å komme hjem til en kosesyk hund :) 
  5. På kvelden er det egentlig litt forskjellig hva vi gjør, det kommer litt naturlig egentlig :) 
Idag har jeg prøvd meg på Taco fra bunn og det smakte greit, men det var som om det manglet noe... ferdig mixen fra Norge er vel best :) 

Jeg tar det som et godt tegn at tiden går fort og "tiden flyr når man har det gøy" passer vel bra her :D

Håper alt står bra til med dere der hjemme!

Ciao! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar