onsdag 18. september 2013

Tiden flyr !

Siden sist har jeg gått på skolen en stund og jeg har byttet til Q1. Jeg har fortsatt fysikk og musikk med EF, men resten av Q1 kursene passet :) Jeg er veldig fornøyd med at jeg forstår nesten alt i timene, selv om samfunnsfag er mildt sagt vanskelig med veldig mange nye ord og et helt annet system på ting enn i Norge. Tysken er heller ikke det letteste, vi leser "Iphigenie auf Tauris" av Goethe, som egentlig vil si at jeg må lese gammeltysk når jeg sliter med nåtidens tysk... Jaja, det kommer vel med tiden :)

Jeg tror jeg må ha den deiligste timeplanen noen sinne, to av fem dager begynner jeg 09.35 og jeg er ferdig 13.00! Har en skikkelig lang dag, onsdager med sport i 11-13 time, men det er egentlig mer som gå på en sport på fritiden :) Jeg har også begynt å elske systemet de har her med kun 5 eller 15 min pauser mellom timene, det gjør jo at selv om jeg har 7 timer en dag, er jeg ferdig før 14.00. Utrolig deilig å være ferdig tidlig!

Jeg er helt forferdelig dårlig til å ta bilder, men denne helgen skal Vanessa og jeg til Köln på et reunion party for soft landing campen og alle tyske utvekslingsstudenter de siste 3 årene, og da skal jeg prøve å ta masse bilder som jeg kan vise dere! Gleder meg masse til å møte noen av folka fra soft landing campen! Jeg har snakket med en del av dem og det virker som om jeg har vært utrolig heldig med vertsfamilie og skole og alt egentlig. Det hjelper kanskje litt at jeg har ganske lett for å tilpasse meg nye miljø osv, men det er jo så lett og alle vil hjelpe deg på best mulig måte :)

Idag har jeg hatt fri fordi det var Fortbildungstag (en slags planeleggingsdag med forsjellig kurs osv) for lærerne på skolen :) Jeg og Hildegard dro derfor inn til Paderborn og jeg fikk handlet litt og sett litt av Paderborn. Büren er ikke det største stedet og har bare en klesbutikk som kan ligne litt på cubus, så det var deilig å gå litt rundt i større butikker å titte :) Det å bo i Büren er egentlig så forskjellig fra Oslo som du kan få det. Jeg bor jo heller ikke i Büren, men 1 km unna Barkhausen (som ligger 3 km unna Büren), hvor det sies at det er mer kuer enn mennesker :) Jeg tenker på det som en detox fra bylivet, men en ting er sikkert: Jeg skal ikke klage på kollektivsystemet i Oslo mer!

Sikkert en del som lurer på hvordan det går med språket og jeg kan (heldigvis) si at det går bra. Jeg klarer faktisk å holde samtaler gående og jeg forstår nesten alt når de snakker. Jeg klarer nok ikke å oversette det ord for ord, og skriftlig er det helt forferdelig, men jeg er veldig fornøyd med at jeg klarer å snakke :)

Ciao und bis später!

1 kommentar:

  1. Å, så flink du er Live! :)
    Gøy å høre at det går så bra :)

    SvarSlett