torsdag 7. november 2013

Klausur...

Heyhey!

Nå er det bare utrolige 47 dager til Julaften, eller Heiligabend som det heter her. I Norge har man prøver ganske jevnt gjennom året, men her har man en prøve i halvåret i Grundkurs og to i Leistungskurs, som man har 3 og 5 timer i uka. Man har også muligheten til å velge hvilke fag man har skriftlig vurdering i eller bare muntlig. Her er også halve karakteren hva man gjør i timene! Så en prøve i et Grundkurs teller altså bare 25 % av den karakteren man ender opp med :) Og i Leistungskurs teller den bare 12,5 % ! I engelsk er dette bra for meg, da jeg fikk en 3 (norsk 4) på prøven (Jeg kan ikke analysere, noe som tyskerene har gjort så lenge de har gått på skolen), men jeg er aktiv i timen, fordi jeg kan endelig snakke helt fritt uten å måtte tenke på grammatikk :) Når jeg snakker med venner, bryr jeg meg ikke noe spesielt om grammatikken, men til lærere er det viktig at du har riktig grammatikk, og at man bruker høflig form. Litt mye å tenke på innimellom :D

Jeg har skrevet matte, tysk og engelsk og på onsdag er det Informatik. Det kommer til å bli festlig med tanke på at jeg begynte rett i Informatik 2, og her er det programmering, i motsetning til Norge som har photoshop... Det skal nok gå greit, men jeg må nok bruke store deler av helgen på å lære hvordan jeg skal huske alle de forskjellige delene :/ Jeg trøster meg også med at så lenge jeg får over en tysk 4 eller norsk 3, så er det det samme, da karakterene ikke kommer på det norske karakterkortet :)

Jeg nyter virkelig tiden min her og selv om vi ikke akkurat bor i byen, så går det veldig fint! Ich fühle mich wohl, som de sier :D Jeg syntes at tiden går veldig fort, men det er også kanskje fordi høst halvåret er kortere enn vårdelen, så jeg er halvveis i året mitt rundt januar/februar :)

Jeg nyter også det ha så mange dyr! Aika(hunden som bor inne) er syk, og for øyeblikket går det bra, men nå vurderer Hildegard å kjøpe en valp, som da kan leve med Aika og lære rutiner og slikt :P Det hadde vært veldig kos, for uten en hund i huset blir det veldig tomt :( Du har alltid en som vil kose, eller som vil gå tur :)


Søndagstur med Aika 

Liebe Grüße, Live


1 kommentar:

  1. Godt at det venter en ny Aika hjemme etterhvert da. Lykke til med Klausurene!

    SvarSlett