fredag 15. november 2013

Kriegst du eigentlich eine Note?

Hey!

Kriegst du eine Note? Dette er et spørsmål jeg har svart på flere ganger denne uka, og svaret er det samme: Ja, das soll ich. Eine Note er karakter, og denne uka og neste får vi Kvartalsnoten, altså vi får den første tilbakemeldingen på hvordan vi har gjort det. Som sagt så teller deltagelse/arbeid i timen 50%, og da jeg ikke er så sikker på tysken min at jeg kan uttale meg om konjunkturpakker eller S. Freuds psykoseksuelle faser, OG at jeg har begge de fagene muntlig(skriver ingen prøve) og da er det klart at jeg ikke får den beste karakteren i de fagene :) Jeg står alltid nederst på klasselista, og er da den siste de prater med og det er nok bra, fordi det varer alltid litt lenger med meg... For å få året godkjent må jeg få over en tysk 4, og alle lærerne har sagt at hvis alt går helt galt, så setter de en 4 på meg :D Jeg skal nok klare over det til sommeren, men det er utrolig deilig å slippe å stresse så veldig med det! Det skal egentlig ikke så mye til, jeg må bare rekke opp hånda i timen og prøve å si noe som gir mening ;)

Ellers på skolen går det ganske bra. Vi skal starte med enda et drama i tysken og du og du som jeg gleder meg... forrige gang var det Goethe, nå er det Schiller! Tyskland har definitivt for mange forfattere med for kompliserte tekster... I fysikk skriver jeg Klausur om litt over tre uker, så  det går forhåpentlig vis bra !
Den tyske skolen er teoretisk enn den norske skolen, så fremføringer eksisterer så å si ikke og det kommer tydelig frem når noen skal ha referat(et sammendrag av ett tema). I Norge har vi fremføringer i alle fag ihvertfall fra ungdomskolen, mens de her kanskje har 4-5 fremføringer før muntlig eksamen...

Imorgen er det første av 3 Abiparty. Det er på en måte tyskernes form for russefeiring, bare at alle over 16 år kan komme :D Det å dra ut på en club i helgen skjer nesten ikke blandt yngre folk i Norge, men er er det helt normalt fra man er 16 år. Abitur er beviset på at du har fullført Gymnasium, og det blir ofte forkortet til Abi. Hvert årskull kommer med et nytt tema og årets tema er Abilymp - Auch Götter mussen einmal gehen! Så tema har noe med gresk mytologi å gjøre og de skal blandt annet ha et "palass" som dansegulv :D

Jeg har det utrolig bra her, og jeg er veldig glad for at jeg dro på utveksling til Tyskland !

Tschüssi! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar